Islandsdröm

Jag vet inte när drömmen om Island började. Kanske var det när jag läste nordiska språk eller den isländska Eddans finurliga ordspråk och berättelser som jag visste att jag en dag skulle vara där. Jag väntade mig att känna naturens, mytologins, folktrons och historiens stämningar i det karga landskapet. Det behövs vänner för att saker ska bli av. En som föreslår och en som verkställer planer. Kristna och Alice är nära vänner och det här var vår första längre resa tillsammans.

Skógafoss, isländsk naturskönhet

Några av husen vid Skógarmuseet

Skógafoss

Vi bestämde att resa på södra Island måndag till lördag i augusti. Det som var bokat hemifrån var hyrbil och övernattningsställen längs vägen. I stora drag bestämde vi vad vi ville se och göra. Vattenfall och varma bad var det som kom högt rankat på önskelistan. Redan innan resan fick vi besked från resebolaget att vädret varit dåligt och att en av vägarna vi tänkt åka inte var farbar med enbart fyrhjulsdrift. Där krävdes jeep av större modell och därmed en stor ökad kostnad på ca 7000 kronor extra. Vi slopade den extra utflykten och omvägen och höll fast vid vår hyrda bil. Det som gör Island så mycket annorlunda är just svårigheten att ta sig fram både till fots och med fordon. Större delen av ön är i princip otillgänglig. Det krävs stora kunskaper och noggranna väderprognoser för att ta sig fram över dåliga marker, vattendrag och vägar. Även en vandring genom terrängen kan innebära svårigheter. För det är lätt att hålla sig för skratt om kompisen blir levande kokt i ett hett bubblande hål i marken.

Kokande hål i marken

Hetvarning, effektfullt med sko på skylten.

Från flygplatsen var vår första anhalt en härlig turistfälla vi villigt lät oss fångas i. Den blå lagunens varma vatten har nytta av kraftverket intill. Om man söker blicken åt ett visst håll syns enbart naturen, fast varken poolen eller omgivningen är särskilt naturlig. Det krävs egentligen förbokning för att få plats så när vi kom var det fullbokat. Med lite tur lyckades vi äta en fantastisk middag på restaurangen och sedan lagom efter maten betala inträde och komma i badet. Underbar värme i vattnet och möjlighet beställa kalla drycker i poolen. Med en liten bricka gick en kvinna runt i badet och erbjöd ansiktsinpackningar. Mest uppseendeväckande var den unge skallige mannen som smorde in hela huvudet i vit inpackning. Vi badade tills fingrarna skrynklade sig och ansiktet var silkeslent av inpackning. Håret däremot blev mer som svinto än fagert hårsvall. Sent anlände vi till vårt första lilla pensionat. Där var ett minimalt rum så luften var knapp och fönstren blöta och igenimmade när vi vaknade. Mina vänner skrattade åt min förskräckta min när jag kom utrusande från rummet på morgonen och trodde att de redan hade ätit frukost. De satt med kartan framför sig och vi konstaterade att min klocka var två timmar före isländsk tid. Sammanfattningsvis ett mysigt familjärt pensionat med god frukost.

Den blå lagunen lockar turister med sitt mineralrika vatten

Snabbt avlivades den första myten om Island som ett ödemarksland där man kan uppleva naturen i sin ensamhet Runt natursevärdheterna med vattenfall, glaciärer, varma källor och nationalparker skockades vi med alla andra turister. Det som i tanken var en liten stig var i själva verket en stor parkering, servering och ibland till och med suvenirbutik. Då slopade vi ändå de tre stora sevärdheterna på Island som ingår i den så kallade gyllene cirkeln. Här kommer några av våra fina resmål: Seljalandsfoss är ett vackert vattenfall som man kan gå bakom. Stigen runt om var inte helt enkel men kunde pensionärer stapla där så kunde jag likväl. Regnkläder på och nära granskning av fallet från alla håll. Solen lyste och fallet visade sig från sin snyggaste sida. Det intilliggande vattenfallet är inne i en grotta men med välsmorda Jörnkängor var det inga problem att ta sig in över vattnet. Fallet Skógafoss blev snyggast på tredje försöket. Först såg vi det med massor av folk framför och hade inte tid att gå uppför alla trappsteg. Sedan var det i kvällningen men en hage och mörkret satte stopp. Det krävdes lite tid för att se det från alla sina fina sidor. Framifrån med sin vackra bredd, ibland med regnbågens färger i sig, ovanifrån ganska fint men det var som vackrast längre upp när det spred ut sig i fjällterräng. En bit ifrån kunde man gå upp och känna vinden i håret. I Skógar där fallet ligger såg vi också det fina Skógarmuseet med flera byggnader.

Det fina vattenfallet Seljalandsfoss som man kan gå bakom.

En av resans höjdpunkter var när vi badade i den varma bäcken i närheten av Hveragerði. Vi var inte heller där ensamma, men vi kunde välja det bästa badstället. Det var en häftig upplevelse att vandra upp i terrängen förbi kokande hål och rykande mark, varvat med gröna berg, bäckar och betade får. På flera ställen såg vi den sjudande marken puffa upp ånga. När vi i badkläder låg och njöt av det 38 gradiga vattnet passerade otaliga vandrare förbi fullt påklädda. Det var komiska kontraster.

Blå himmel över berg och moln

Från vattentema gick vi över till is. Jökulsárlón, den stora och djupa glaciärsjön, var verkligen sevärd. Där åkte vi en båt som kunde gå på både land och i vatten. Vi fick en fin överblick av sjön och isbergen. Guiden var både humoristisk och trevlig. Killen som körde båten ägnade sig mer åt att surfa på sin mobiltelefon än att titta på hur han styrde runt isen. Till saken hör att de isberg som lossnar från glaciären rör sig, vänder sig och flyter ut i sjön, vidare till havet. Så det kunde varit fint om killen som styrde höll ögonen mer på båtens gång än Facebook. Luften omkring Jökulsárlón var otroligt frisk. Fiket intill hade resans godaste och mest prisvärda mackor. Vi körde den lilla biten ner mot havet och såg bitar av is flyta ut i full fart mot atlanten. På den svarta stranden låg även där is och smälte. I Skaftafells nationalpark valde vi glaciären före vattenfallet, kargt och naturnära frånsett turisterna som skickade upp ett litet plan med kamera i. Det mekaniska högt surrande ljudet matchade inte den storslagna kilometertjocka glaciärisen. När lugnet infallit stannade vi och njöt på den märkliga stranden.

Båt på torra land

Isberg i Jökulsárlón

Jökulsárlón

Myt nummer två som avlivades var att man skulle hinna se Reykjavik på en eftermiddag. Det var tur att vi hade eftermiddag, kväll och ytterligare en dag i Reykjavik. I förhållande till yta och folkmängd finns otroligt många restauranger, affärer och nattliv. Vi provade ytterligheter med fin middag på restaurang en kväll och hämtpizza ur kartong sista kvällen. Två av oss passade på att se Norrskensmuseet. Suvenirbutikerna visar hur naturtillgångarna säljs om och om igen. Det snyggaste var norrskensklänningar och det smaklösaste var luft på konservburk. Ull är en fin investering. Ullmönster kan också säljas på servetter och nyckelringar där det inte är lika ulligt. Vulkanstenar i alla tänkbara former eller kopior gjorda som ljus. Ätbara vulkaner och glaciärer av choklad. Lunnefågeln fanns i en uppsjö av varianter på allt suvenirmaterial som tänkas kan. Den märkligaste var ett konstverk som såg ut som en skelettskalle med mångfärgad lunnefågelnäbb. De isländska sagorna och asatron var också utnyttjad till max.

Berg och Himmel på Island

Vi bodde tre nätter på olika ställen på södra Island och två nätter i Reykjavik. Det var rum med handfat. Toaletterna var gemensamma i närheten av rummet. Standarden var varierad från enklare till finare. På pensionatet med det omöjliga namnet hade de tidernas sämsta kökspersonal. Där åt jag en slags fisksoppa bestående av fyra gråa små torskbitar på botten av en tallrik smaklös buljong. Frukosten var torftig och gick snabbt att få i sig. På pensionatet som låg i en gammal skola fanns frukost som höll hotellstandard. Där fanns till och med möjlighet att ta sig en hutt fiskolja eller prova på en slags inhemsk gröt.

Reykjavik

Islands karga landskap är svårt att föreställa sig innan man varit där. Det är otroligt att se hur besvärligt det är för växtligheten att få fäste flera hundra år efter vulkanutbrott, när i huvudsak mossa täcker stora lavastensklädda icke bördiga fält. Det är en svår balans mellan att skydda och visa naturtillgångar. Jag är glad över att ha fått uppleva detta. Vänner och naturupplevelser är en fin kombination.

Mossklätt lavalandskap

All rights reserved Carina Karlsson

Tips om Island

Islandsbloggen: http://www.islandsbloggen.com
Vulkanresor: http://www.vulkanresor.se
Bilkörning på Island: http://www.safetravel.is/driving/
Om turismen på Island, radioprogram: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artikel=6172370
Restips, radioprogram: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=6192130