En hängiven jägarhustrus tips

I lokaltidningen läser jag om polisen som brann för jakt och jagade fem till tio dagar om året, men tyckte det blev för dyrt och började spela golf istället. Jag kväver ett skratt över polisens dåliga jaktlust. Fem till tio dagar per vecka skulle jag ha kallat en hängiven jägare. Med lång erfarenhet av att leva med jägare har jag här några tips som kan underlätta för er med bristande jaktlust som tycker att tiden är knapp och hobbyn är dyr. Det handlar om att skaffa sig en förstående hustru och släkt. Underskatta inte en kvinnolön. Ju mer din kvinna jobbar desto mer kan du jaga. Hushållet kan mycket väl drygas ut med älgkött. Glöm ris och korvstroganoff och annat tjafs. Det är viltkött som gäller morgon, middag, kväll. Det krävs nytänk i matlagningen. Till frukost kan man servera gröt kokt i älgblod alternativt fil med torkat älgkött. Huvudrätter går att variera i det oändliga med viltkött. Till efterrätt kan man tänka sig små delikata bollar av älglever, rullade i kokos. Till kaffet funkar det bra med rökt/torkat viltkött som dopp. Lycka är en leende hustru som säger: Jaga du så jobbar jag. Jaga du så lagar jag.

Frigör tid. Låt släkten förstå att de inte kan räkna med en jägares närvaro när det är säsong. Hoppa över födelsedagar, bröllopsdagar och annat firande. Släkten kommer bli glatt överraskad om jägaren dyker upp som en ren bonus eller hemlig gäst. Är ni i fertil ålder så krävs det noggrann planering. Tidig vår kan vara lämplig tidpunkt för födelse av barn. Då kan det även hinnas med dop eller namngivningscermoni innan den stora säsongen drar igång. Första haradagen, första bockjaktdagen, rådjurshundssläppardagen, björnjaktspremiär och älgjaktstid är väldigt olämpliga tidpunkter.

Ge plats i hemmet. Nu råder en inredningstrend med naturtema så det går bra att hänga upp allehanda horn, uppstoppade djur och skinn. Se nya möjligheter för hornen, kanske som ljusstakar, klädhängare eller hobbymaterial. Behövs det plats på väggarna så kan även bröllopsfotot tas ner för att ge plats åt ett stort älghorn. Sopsortera i så fall kortet i röd avfallspåse för brännbart material och ramen i trä eller till pannved. Behövs än mer plats kan övriga släktkort också få maka på sig till barnrum, garage eller ladugård. Om barnen flyttat hemifrån så kan de hämta sina gamla kort. Det viktiga är storoxens placering.

Kärlek är att få frysen fylld. Glöm romantik under säsongen. Månljus och nysnö är inte gjort för romantiska promenader hand i hand. Det kan vara ett fantastiskt jaktföre. Det mest romantiska du kan göra för din man då är att packa smörgåslådan och koka kaffe. Ta fram varma kläder och en vaksäck och ligg inte uppe och vänta natten lång. Det blir ändå inget ligga av. Har du tur väcker han dig på morgonen och berättar om nattens bravader. Kanske hänger det en färsk räv eller ett vildsvin redo att beundras av dina morgontrötta ögon.

Det finns fördelar med att vara gift med en jägare. Du vet var han håller hus. Han får frisk luft och motion. En bra jägare är spänstig, vig och snabb som en jakthund under säsong. Han är normalviktig eller på gränsen till lättviktig men stark nog att bära hem sina byten. Kärlek är att få hem mat till boxen så familjen klarar sig när jägaren är iväg.

3 tankar om “En hängiven jägarhustrus tips

  1. Att jägarens hustru dessutom har sådan talang för skrivandets konst att hon på köpet kan glädja så många måste anses som ett extra plus.

  2. Hi hi, underbart. Just det att gå upp och koka kaffe, göra smörgåsar och ta fram varma kläder gjorde en grannfru varje gång hennes man skulle ut och jaga. Misstänker att hon värdesatte egentid, när han åkt kröp hon tillbaka ned i sängvärmen.

  3. Så bra och träffande skrivet! Du är otrolig på att uttrycka dig! Tack för gratulationen på bloggen. Det är som du skriver; att bli förälder är verkligen det största livsprojektet och varje barn är ett alldeles eget mirakel. Många kramar till dig!

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )